Meer info:

Noorder Pers Sociëteit
Helperpark 276
9723 ZA Groningen
info@noorderpers societeit.nl

  • NPS LinkedIn

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Laatste wijziging:
13.11.2009


Bijeenkomst maandag 12 januari 2009
‘Heeft de krant nog toekomst?’

Get the Flash Player to see this player.

Klik op het bovenstaande plaatje om de video af te spelen

Vijf voor twaalf in krantenland

“Ik ben niet minder somber dan de filmbeelden. De krant verkeert in een existentiële crisis en de ontkenningsfase is voorbij.” Met deze woorden opende burgemeester Jacques Wallage de discussie op de achtste bijeenkomst van de Noorder Pers Sociëteit (NPS) van maandag 12 januari, na het zien van de introductiefilm.

Nee, opmontering hoefden de ruim honderdtwintig bezoekers die avond van Wallage niet te verwachten. Helder schetst hij hoe de kredietcrisis ook in krantenland hard toeslaat. Het aantal advertenties – de levensader van de krant – verdwijnt in rap tempo, lezers haken af en de papieren versie van de krant wordt zonder pardon ingehaald door het internet. “In dit tempo hebben we inderdaad geen krant meer in 2020.” In die zin zijn de zorgen van 44 hoofdredacteuren, uitgevers en directeuren van dagbladen en tijdschriften terecht, vindt Wallage. Onlangs uitten zij hun ongenoegen over het ‘oneerlijke speelveld’ in het medialandschap in een brief aan minister Plasterk van Cultuur, Onderwijs en Wetenschap. Wallage had weinig lovende woorden over voor het plan van zijn partijgenoot Plasterk, die een deel van de opbrengst uit de reclamegelden van de publieke omroep wil gebruiken voor steun aan de perssector. “Dat is een doekje voor het bloeden. Het lost de financiële crisis niet op”, vond Wallage.

Het is vijf voor twaalf, concludeerde de burgemeester. De financiële crisis noopt bijna alle uitgevers tot grote bezuinigingen; een ontwikkeling die een ramp betekent voor de pluriformiteit, ook in de regio. Tijd dus voor een fundamentele herziening van ons mediabestel, in de volle breedte. Zorg voor diversificatie, is zijn boodschap, waarbij de winst die wordt gemaakt volledig terugvloeit de journalistiek in. “Het opnieuw inrichten van de belangen, dáár gaat het om”, stelde Wallage, die het woord ‘pluriformiteit’ tot toverwoord van de avond maakte.

Gijs Lensink, directeur van NDC Mediagroep, loofde de woorden van Wallage. Ook hij was van mening dat diversificatie de enige oplossing is om als krant het hoofd boven water te houden. Dat betekent oplages stabiliseren en het bereik van het Dagblad van het Noorden vergroten door niet alleen te investeren in de krant, maar ook in radio, internet en andere producten die het merk Dagblad van het Noorden uitdragen. “Multimedialiteit, daar geloven wij in”, verduidelijkte hij de strategie van ‘zijn’ krant, die volgens Lensink nog altijd winst maakt.

Is dat niet een wat te rooskleurig beeld?, vroeg gespreksleider Goos de Boer (RTV Noord) zich af. Of is het misschien niet vijf voor twaalf, maar zes of zeven voor twaalf? Geert Boschma, van communicatiebureau La Compagnie spoedde zich naar de microfoon en benadrukte juist de belangrijke rol van de tradtionele media, die volgens hem de spreekbuis is van de regio op landelijk niveau. “Ook adverteerders kunnen niet zonder geprinte media”, vulde hij aan.

“De discussie gaat niet over óf de krant belangrijk is, maar hoe lang ze nog de rol kan vervullen zoals ze dat altijd heeft gedaan”, reageerde Wallage. “Kan het uit en vooral: kan het nog uit op een niveau waarop het er nog toe doet?” Lensink viel hem bij. “De rol van de krant is aan het veranderen. We moeten ons steeds meer concentreren op achtergronden, opinie en de duiding van het nieuws. Voor het snelle nieuws kunnen lezers ook op internet terecht.” Wel moeten beide polen worden behouden, zei Lensink. “De krant moet naast het snelle nieuws goed doorwrochten, langere artikelen publiceren.”

Hoe staat het met de vorming van één mediabedrijf in Noord-Nederland”, stuurde Goos de Boer het gesprek in regionale richting, waarbij hij opmerkte dat juist vandaag een ‘opmerkelijke vrijpartij tussen Dagblad van het Noorden en RTV Noord’ het nieuws haalde. Beide partijen hebben aangegeven de mogelijkheden van een samenwerking te willen onderzoeken. “Je moet natuurlijk nooit met de rug naar elkaar toe gaan staan”, sprak Harro Coumans, interim directeur van RTV Noord. “In die zin is het prima als collega’s van het Dagblad roepen: we moeten kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.” Kranten hebben de crisis voor een deel over zichzelf afgeroepen, meende Coumans. “Vooral op de nieuwspagina’s is de nuance volledig zoekgeraakt. Ze overschreeuwen elkaar.” Ook wees hij op de ontwikkeling dat veel directeuren hoofdredacteur zijn geworden, waarbij het journalistieke concept door de zakelijke discussie wordt beïnvloed.

Dat kan allemaal wel wezen, maar wordt het niet eens tijd dat er ook echt wat gebeurt? “Het is evident dat omroepen en kranten met elkaar moeten praten, maar er gebeurt geen donder” aldus een felle Hans Snijder, omroepdirecteur van Omrop Frŷslan. “En dat terwijl er buitengewoon veel mogelijkheden zijn. Hoe krijgen we meer dan mooi weerpraat?”

Laat alle partijen hardop formuleren wat de belangen zijn en kijk waar de stuivertjes te halen zijn, adviseerde Wallage. “Dus geef als krant precies aan welke dingen je wel en niet met RTV Noord kan en wil oplossen. De kern van het advies is: zorg ervoor dat je kijkt wat je zakelijk voor elkaar kunt betekenen en stop het geld in de inhoud. En blijf jezelf de vraag stellen of de kwaliteit zodanig is dat ze ook daadwerkelijk bijdraagt aan de kwaliteit van pluriformiteit”, liet hij niet na nog een laatste keer te zeggen.