Meer info:

Noorder Pers Sociëteit
Helperpark 276
9723 ZA Groningen
info@noorderpers societeit.nl

  • NPS LinkedIn

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Laatste wijziging:
13.11.2009


Bijeenkomst maandag 25 mei 2009
‘Hoe ziet de toekomst van de regionale publieke omroep eruit?’

Get the Flash Player to see this player.

Meer menselijk nieuws bij RTV Noord

Henk BlekerWelke koers gaat Henk Bleker met RTV Noord varen? Dat was de vraag waar veel van de circa zestig aanwezigen op de Noorder Pers Sociëteit een antwoord op wilden hebben. Bleker lichtte tijdens zijn eerste openbare optreden als nieuwe Noord-directeur – hij is sinds 1 mei in dienst – een paar kleine tipjes van de sluier op. Zo zei hij graag wat menselijker nieuws te willen zien. “Zelfs een beetje SBS-achtig”, liet Bleker zich ontvallen. “Dat mag best. Kijkers willen zich graag herkennen in verhalen die we brengen.”
Bleker wil ook dat de journalisten bij ‘Noord’ eerder zaken constateren. “Er vroeg bij zijn, trends waarnemen en vroeg de vinger op de zere plek leggen. Ook als het niet direct nieuws is.” De nieuwe topman van RTV Noord wil op die manier de daling van de kijk- en luistercijfers van de noordelijke publieke omroep een halt toeroepen. “We zitten in een neerwaartse trend”, gaf hij toe, “de cijfers dalen en ook de advertentie-inkomsten dalen. Dat is de ellende waar we nu in zitten.” Maar Bleker wil geen gekke bokkensprongen maken. “We gaan ons nu niet ineens richten op de jongeren. Dat is in Groningen zo’n kleine doelgroep. Als we daar tien procent mee winnen, winnen we nog niet veel.”
Henk BlekerHet commerciële initiatief 1TV van de NDC Mediagroep kwam ook ter sprake. Een bedreiging vormt die zender vooralsnog niet voor RTV Noord, vindt Bleker. En collega’s van hem bij ‘Noord’ waren het daar mee eens. “Concurrentie is alleen maar goed”, zei Goos de Boer, hoofd nieuws en sport. En programmamaker Remy van Mannnekes: “Kijk naar de tijd dat het Nieuwsblad van het Noorden nog concurrentie had van het Groninger Dagblad. Daar word je alleen maar sterker van.”
Over de financiering van de publieke regionale omroep verschilden de meningen. “We moeten toe naar een BBC-model”, vond media-ondernemer (o.a. TV Oranje) Gerard Ardesch in het inleidende filmpje. “Dus zonder reclame, want dan wordt er een ongelijk speelveld gemaakt. Een eventuele commerciële omroep heeft dan geen kans van slagen.” Media-historicus Huub Wijfjes (o.a. RUG) Henk Blekervond juist dat reclame-inkomsten onontbeerlijk zijn voor een regionale publieke zender op niveau. “Zonder die inkomsten verschraalt het programma-aanbod aanzienlijk.”
Meer menselijk nieuws kunnen we dus, Bleker beluisterend, verwachten bij RTV Noord. Al was niet iedereen daar blij mee. “Het klonk wel heel erg van: willen de mensen bloemkolen, dan krijgen ze bloemkolen”, vond Rienk Kamer, noordelijk correspondent van het NOS Journaal. “Terwijl ik vind dat wij journalisten ook een taak hebben als samenvatter en duider van het nieuws.”

Meer fotos van deze bijeenkomst
 
Foto's 25 mei 2009 - 01 Foto's 25 mei 2009 - 02 Foto's 25 mei 2009 - 03 Foto's 25 mei 2009 - 04  
Foto's 25 mei 2009 - 05 Foto's 25 mei 2009 - 06 Foto's 25 mei 2009 - 07 Foto's 25 mei 2009 - 08  
Foto's 25 mei 2009 - 09 Foto's 25 mei 2009 - 10 Foto's 25 mei 2009 - 11 Foto's 25 mei 2009 - 12  
Foto's 25 mei 2009 - 13 Foto's 25 mei 2009 - 14 Foto's 25 mei 2009 - 15 Foto's 25 mei 2009 - 16