Eindpresentaties RuG Ondernemende Journalistiek - NPS Bijeenkomst 6 juni 2014

 


Twitter mee

Twitter
Volg ons op @noorderpers


Hashtag: #noorderpers

Meer info:

Noorder Pers Sociëteit
Helperpark 276
9723 ZA Groningen
info@noorderpers societeit.nl

  • NPS LinkedIn

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Laatste wijziging:
09.05.2014

Word donateur!





Bijeenkomst vrijdag 6 juni 2014:
Eindpresentaties RUG Ondernemende Journalistiek


Het nieuwe Blendle komt uit Groningen

Groningse studenten journalistiek leren denken als ondernemer

Door: Joost Brandt, masterstudent journalistiek aan de RUG

Traditionele media vechten om te overleven. Hoog tijd om meer te gaan denken als een ondernemer, vond hoogleraar Journalistiek Jeroen Smit. Initiatieven als Blendle doen het goed, waarom zouden niet meer journalistieke ideeën succesvol kunnen zijn? Circa dertig journalistiekstudenten van de Rijksuniversiteit Groningen hebben zich drie weken gebogen over de vraag hoe geld te verdienen met journalistiek. Het resultaat? Zes ondernemingsplannen die de toekomst van de journalistiek weer rooskleurig maken.

Tijdens de colleges ontstond een mooie balans tussen wetenschap, werkveld en creativiteit. Onderzoeker Michael Stevenson en ondernemer Ritzo ten Cate namen samen met Smit een leidende rol tijdens het blok ‘Ondernemende Journalistiek’. Deze inspirerende figuren werden aangevuld door gastdocenten als Eric Smit (Follow The Money), Rob Wijnberg (De Correspondent) en Karin Sitalsing (www.karinsitalsing.nl).

Centraal stond de vraag: hoe maken we mensen blij? Met andere woorden: hoe leveren we een bijdrage waarvoor men uiteindelijk bereid is de portemonnee te trekken?

Vrijdag 6 juni werden de plannen gepresenteerd in de Noorder Pers Sociëteit in Groningen. Iedere groep stuurde zijn kopmannen of –vrouwen naar voren. Er was ‘een behoorlijke slag gemaakt’ volgens Jeroen Smit. Dat was ook nodig. Studenten journalistiek zijn door de bank genomen meer geïnteresseerd in de inhoud van hun producties dan in de euro’s die ermee te verdienen vallen.

Frank Hettinga, één van de studenten en medebedenker van SportPlato, vond een gat in de markt door ‘een gevarieerde selectie van mooie sportverhalen’ te bieden. “Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Het verhaal is leidend en wordt ondersteund door multimediale verrijkingen”, aldus Hettinga. Aan deze niche wordt volgens team SportPlato tot nu toe nog niet goed invulling gegeven in Nederland.

Dan FUNQ, een online nieuwswebsite en applicatie die zich richt op jongeren tussen de veertien en achttien jaar. Om geld te verdienen wordt het onderwijs in het plan betrokken. “Voor deze groep is er nog niks dat echt goed aansluit, wij willen goedkope abonnementen verkopen via scholen”, aldus Riemer Witterveen. De actualiteit moet weer naar de klas, benadrukt Witteveen tijdens zijn presentatie.

Vervolgens een plan dat zich richt op radio: Podvis.Podvis moet de plek worden waar je voor de beste podcasts komt”, stelt initiator Michael Royall. De beste podcasts worden geselecteerd en gecategoriseerd, waardoor de keuzestress verdwijnt. Mensen kunnen op een laagdrempelige manier naar interessante radio luisteren. Bovendien zijn ook radiomakers beter af met Podvis: per vijf minuten dat hun productie wordt beluisterd ontvangen zij een bedrag. Volgens de aanwezige auteur van het boek Ondernemen Ronald Mulder: “een plan dat wereldwijd uitgevoerd moet worden.”

Een initiatief dat sowieso wereldwijd wil gaan is Rondom.com. “Buitenlands nieuws is voor velen een ver-van-mijn-bed-show”, aldus Emile Kossen. “Dat zou het niet moeten zijn nu de wereld alleen maar ‘kleiner’ wordt.” Rondom.com brengt met behulp van vijftig correspondenten duiding en context van de wereld om de Nederlander heen.

Bij een andere groep, ToeJour, zijn multimedialiteit en verbinding de kernwoorden. “Wij geloven dat multimediale producties de toekomst van de journalistiek zijn. Met behulp van ons platform komen samenwerkingen tot stand die de online journalistiek een stap verder helpen”, volgens Sjors van Ooij. ToeJour brengt opdrachtgevers en freelancers met elkaar in contact. Voor opdrachtgevers is het gratis en freelancers betalen vijf euro in de maand.

Het zesde plan, last but not least: Nested. Een journalistiek idee waarbij mensen een abonnement kunnen afsluiten om journalisten te volgen die zich langere tijd nestelen in een wereld waar iedereen nieuwsgierig naar is. “Denk hierbij aan de Amsterdamse Zuidas, het lege Oost-Groningen of het bureaucratische Brussel”, zegt medebedenkster Sofie Willemsen. “Journalisten brengen korte verhalen in beeld, geluid en tekst over mensen die daar leven.” Ze worden deel van de gemeenschap en gaan op die manier structuren herkennen die voor de reguliere journalistiek verborgen blijven.

De eerste editie van ‘Ondernemende Journalistiek’ zit erop. Ideeën met potentie die optimistisch maken over de toekomst van het vak.

UPDATE: Inmiddels hebben de eerste belangstellenden zich gemeld. Zo gaan de initiatiefnemers van SportPlato binnenkort een kop koffie drinken met een online sportjournalistiek platform. Ook andere projecten kregen al snel de eerste telefoontjes. Wordt vervolgd.

NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda
NPS 6 juni 2014 - foto: Jan Buwalda